Udflytning skal vendes til tilflytning

Af Arne Høj
Byråds og Regionsrådskandidat, Det Konservative Folkeparti – Ringkøbing-Skjern

Læserbrev Dagbladet Ringkøbing-Skjern – 29. oktober 2016

Hvordan vender vi udflytning til tilflytning?

Kommunens initiativ med at støtte et fodboldhold i Århus, hvor alle spillere er lokale gutter her fra området, er fantastisk, det er billig reklame, som også er blevet rost af branding eksperter, og jeg er helt enig i, at der skal tænkes anderledes og investeres i projekter, som kan få både nye unge mennesker og tidligere herboende til at vende snuden mod vores smukke kommune, men vi skal videre, vi skal ikke vente på, at det måske giver et output.

Vi er nødt til at være klar til nye tilflyttere, vi er nødt til at vise, at hele kommunen er interesseret i, at de kommer her til. og vi er nødt til at tilbyde dem gode alternativer til det, de forlader. Det være sig stærke idrætsforeninger, skoler i lokalområdet, indkøbsmuligheder tæt ved og meget andet.

De nævnte ting er noget, jeg altid har forbundet med denne kommune, både da den var opdelt i flere kommuner og nu, hvor vi er blevet en større en af slagsen. Der har altid været et væld af ildsjæle, som ønskede at skabe nye tiltag, der kunne være med til at sætte området på landkortet, men som med alt andet så bliver disse ildsjæle også ældre, og har brug for at nye friske kræfter på et tidspunkt tager over og melder sig ind i kampen. Det er vigtigt, at deres arbejde fortsættes og udvikles, det er vigtigt, at vi alle påtager os et ansvar og løfter i flok.

Hvis vi kommitter os til noget, så er vi nødt til at følge det til dørs, ellers er konsekvensen ikke bare, at noget dør eller ikke bliver til, det er også, at den virkelyst og gåpåmod personerne bag har lagt i det, stille og roligt dør ud, og det vil have konsekvenser for hele lokalsamfundet.

Vi skal styrke kommunen både i byer og landsbyer, vi skal værdsætte og bakke op om arbejdet for at skabe arbejdspladser og tilflytninger til kommunen, og politikerne skal vise, at Hanning, Faster, Velling, Stauning, Højmark, Kloster, Vostrup, Hemmet osv. er ligeså vigtig for kommunen som Ringkøbing, Skjern, Videbæk osv.

Det skal give mening, og vi skal stå sammen i hele kommunen for at det lykkedes.