Konservative: Ringkøbing-Skjern Kommune bør deltage i nyt skoleforsøg

Jesper Hemmet Omer, byrådskandidat

Pia Olivia Christensen, borgmesterkandidat

Det Konservative Folkeparti – Ringkøbing-Skjern

Landets kommuner kan nu ansøge om, at deres lokale folkeskoler bliver en af de 50 forsøgsskoler, som regeringen i et rammeforsøg vil give mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen. Konservative Ringkøbing-Skjern støtter selvfølgelig op om initiativet og opfordrer kommunen til at søge.

Siden folkeskolereformen blev vedtaget, har vi Konservative gang på gang ønsket mere fleksibilitet til kommunerne, da vi bl.a. ønsker kortere skoledage og at større faglighed prioriteres højere, så den enkelte elev bedre udnytter sit potentiale. Dette handler for os Konservative også om, at der skal være tid til at snakke med den enkelte elev, tid til at give en ordentlig feedback. Vi tror på, at trivsel og faglighed går hånd i hånd og derfor håber vi på, at det nuværende byråd vil ansøge om deltagelse i projektet og vi vil glæde os til at se, hvilke muligheder dette giver skolerne i vores lokale samfund.

De nye forsøg skal foreløbigt køre i to år, men hvis interessen er til stede, og hvis resultaterne følger med, har man fra Konservativ side på Christiansborg erklæret sig åben over for at udvide ordningen yderligere.

Vi tænker, at forsøgsprojektet er et godt og nødvendigt skridt på vejen mod en bedre og mere målrettet hverdag i landets folkeskoler. Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at den understøttende undervisning, som har høstet kritik for ikke at være faglig nok, aldrig har været designet helt efter vores hoved. Derfor er vi selvfølgelig særligt interesserede i, om vi lokalt eksempelvis kan konvertere UU-timerne til bedre indhold – det kunne være turboforløb for fagligt svage elever eller andre pædagogiske tiltag, der kan styrke fagligheden. Vi forestiller os for eksempel også, at lektiecafeen kan indrettes, så den gavner, de elever som reelt set har brug for den og måske kan dannelse også komme på skoleskemaet.

Regeringen understreger i øvrigt, at eventuelle besparede midler skal bruges krone til krone på at højne kvaliteten i skolen på andre måder, og vi er glade for, at det netop ikke er en spareøvelse. Pointen er at give mere frihed til skolerne til selv at indrette skoledagene mest hensigtsmæssigt, og først og fremmest handler det om at få mere faglighed og trivsel ind i folkeskolen.