Vi skal løse udfordringerne

Af Arne Høj
Byråds og Regionsrådkandidat, Det Konservative Folkeparti – Ringkøbing-Skjern

Læserbrev Dagbladet Ringkøbing-Skjern – 26. januar 2017

Erhvervsklima undersøgelsen for 2016 viser, at vores kommune har scoret fremgang på 9 ud af 11 parametre og åbnet en samlet fremgang på to placeringer til nummer 27, det er værd at glædes over, men specielt en ting falder i øjnene, når man kigger listen igennem – nemlig den meget lave placering indenfor infrastruktur og transport! Her er kommunen godt nok rykket fem pladser frem til nummer 82 det seneste år, men ud af 98 kommuner på landsplan er det ikke prangende.

Hvis vi, som kommune, ikke løfter os gevaldigt på lige nøjagtigt dette område, så vil vores placering som nummer 27 samlet bevæge sig drastisk i den anden retning i årene, der kommer, for det er af yderste vigtighed, at virksomhedernes transporter af fx møller kan komme nemt rundt i trafikken med hensyn til eksempelvis rundkørsler, når møllerne skal transporteres rundt i landet eller til videre transport fra fx Esbjerg Havn. Tid koster penge, og hvis vores virksomheder kan spare det i en anden kommune, så har de sjældent skrupler ved at flytte, derfor er vi nødt til at imødekomme virksomhederne – både de store og de små så godt vi nu kan, så de får optimale arbejdsbetingelser. Dermed ikke sagt at vi skal lade virksomhederne diktere, hvordan vores vejnet skal se ud, men vi er nødt til at have dem i tankerne, når vi laver rundkørsler, hvor det vigtigste er udsmykningen og ikke funktionaliteten, for så efterlader vi udfordringerne hos firmaerne og frustrationen hos borgerne, når de skal vente i halve timer bag fx en mølletransport.

Både borgere og virksomheder kigger også på, hvordan fx bus og togdrift ser ud i specielt vores område, for borgerne kan det betyde, om de vælger byen frem for landområderne, og gennem de seneste 10 år har vi kun set en forringelse af eksempelvis busdriften i vores kommune. Eksempelvis vil mine børn med den nuværende busplan få svært ved at tage sig et fritidsjob i Skjern, hvis de nu havde alderen til at gå i folkeskolens overbygning eller på en ungdomsuddannelse. Hvis de får fri fra skole kl. 15.30, så har de 1½ time før sidste bus går hjem mod Hanning. Det efterlader ikke meget tid til arbejdet – om nogen. For dem med et arbejde, hvor arbejdsstart er kl. 7.00, er bussen heller ikke en mulighed, da første bus til Skjern lander kl. 7.43 til hverdag. Vi er nødt til at erkende, at busdrift ikke kan blive en økonomisk gevinst i vores kommune, men er en nødvendighed for sammenhængskraften, og som jeg i et tidligere læserbrev har skrevet, så vinder vi ikke noget ved at satse ensporet på at styrke de større byer i kommunen, da de ikke kan gøre det ud for Århus, Odense og København. Vi er nødt til at satse på sammenhæng mellem byerne og de små samfund, som er noget af det, der altid har gjort os unikke i forhold til førnævnte storbyer.

Infrastruktur er også ordentlig internet til alle, og det spiller altså en så stor rolle i folks liv nu til dags, at vi som kommune SKAL finde en løsning med de 70 millioner, som vi har fået af staten til det. Her har vi ikke tid til at vente til efter kommunalvalget! Sket er sket i den nuværende sag, og jeg vil ikke medvirke til at bære brænde til bålet mod de involverede parter, for jeg håber på, at få muligheden for at gå ind i en konstruktiv diskussion med disse personer efter et valg, hvis mine medborgere i kommunen ønsker det, så vi kan finde en løsning også på denne front, det vil alle være bedst tjent med både på kort og lang sigt.

Som Bo Torp Pedersen skrev 12. januar i denne avis, så har vi ikke brug for festtaler og nytårstaler, vi har brug for handling og ny ansvarlighed fra de folkevalgte på alle niveauer, og det vil være uansvarligt, hvis ikke vi gør noget ved de problemer, som flytter borgere, virksomheder og arbejdspladser ud af kommunen.

Lad os sammen løfte det ansvar – og lad os starte i dag!