Da partiformanden mødte fiskehandleren

Af: Pia Olivia Christensen, Folketingskandidat, Det Konservative Folkeparti, Ø. Strandgade 23, 6950 Ringkøbing

Mandag d. 27. maj 2019 besøgte justitsminister og partiformand Søren Pape Poulsen jo Ringkøbing. Ud over at vi besøgte G-faktor, så kiggede vi også indenfor hos den lokale fiskehandler Bjarne Nielsen på havnen, hvor vi fik et indblik i ét af de alvorligste problemer, vi har her i Naturens Rige, nemlig manglen på arbejdskraft.

Bl.a. har Bjarne således måtte lukke den ene af sine fiskeforretninger på grund af manglende ufaglært arbejdskraft. Han kan, som mange andre aktive erhvervsdrivende, skabe nye arbejdspladser og vækst, hvis der altså bare var nogen, han kunne ansætte, og beskrivelsen af hans og mange andre erhvervsdrivendes situation gjorde derfor stort indtryk på både Søren og jeg.

I Det Konservative Folkeparti har vi stort fokus på arbejdsudbud. Stopklodser for erhvervslivets vækst og udvikling er fatalt, da vores velfærdssystem i den grad er afhængig af erhvervslivets omsætning og udvikling. Og derfor bør der over en bred front naturligvis gøres noget ved problemet.

Eksempelvis har vi fortsat talrige ledige jobparate borgere både i kontanthjælpssystemet og på dagpenge. Disse borgere skal selvfølgelig i gang med at søge job og tage det arbejde, de kan få. Gør de ikke det, skal kassen lukkes!

Tilsvarende bør det også være lettere at få kvalificeret arbejdskraft til Danmark – også hentet uden for Europas grænser. Derfor ønsker vi i Det Konservative Folkeparti bl.a. også at nedsætte den urimeligt høje beløbsgrænse for, hvor meget man skal tjene for at få arbejdstilladelse. Men dette er jo desværre indtil videre blevet blokeret af DF m.fl.

Så derfor er en stemme på Konservative ikke blot en stemme på bedre vilkår for erhvervslivet, men også på simpel vestjysk borgerlig fornuft.