Jamen du godeste, skat!

Af Pia Olivia Christensen, Folketingskandidat, Det Konservative Folkeparti

Selvfølgelig betaler jeg med glæde min skat – jeg er ikke et kvart sekund i tvivl om, at skat er nødvendigt for at sikre vores velfærdssamfund. Vi får bl.a. gratis lægehjælp, gratis uddannelse, penge når vi er syge og når vi mangler et arbejde – vi har rigtig mange fælles goder, som vi alle nyder godt af på forskellige tidspunkter i vores liv. Skat er derfor nødvendig; og skat er hos mig velkommen.

Når det er sagt, så er der også meget, jeg ønsker at lave om i forhold til vores betaling af skat og den måde vi har struktureret skattesystemet på. Først og fremmest så tænker jeg, at danskerne skal have lov til at beholde flere af deres egne penge. Borgernes penge har det nu engang bedst i borgernes lommer. I Det Konservative Folkeparti ønsker vi et Danmark, hvor der ikke er forskel på skatteprocenten, hvad enten du drømmer om at blive skolelærer, læge, portør eller tømrer – alle faggrupper har lige adgang til de samme kerneydelser og derfor bør skatteprocenten også være lige mellem alle mennesker.

Vi konservative er således tilhænger af en flad skat, hvor alle danskere betaler den samme skatteprocent. Vi ser gerne denne skatteprocent sat til 33 procent. Samtidigt er alle øvrige skatter og fradrag på nær befordringsfradraget afskaffet. Uanset hvem du er og hvor meget du tjener, så er princippet enkelt: Hver gang du tjener tre kroner, skal du selv beholde de to. Den sidste betaler du i skat til fællesskabet. Systemet skal være så enkelt, at vi alle kan udregne vores skat på bagsiden af en kuvert.

Derudover så ønsker Det Konservative Folkeparti at afskaffe arveafgiften – det har faktisk stået i vores partiprogram gennem mange år nu. Vi har døbt arveafgiften ”Dødsskatten”. Som min kære partikollega Anders Johansson siger: ”Det er ganske enkelt urimeligt, at der skal være skat på død. Når familien tager afsked med et nært familiemedlem, skal de ikke invitere skatteopkræveren med til gravøllet”. Der er vel at mærke tale om penge, som allerede er blevet beskattet én gang tidligere!

Men det er ikke kun den personlige arveafgift, som vi konservative ser som et problem. Familieejede virksomheder bliver også beskattet, når der sker generationsskifte i virksomheden. Staten lægger et kapitaldræn, når virksomheder går i arv. Når en ny generation står klar til at overtage styringen i familiens virksomhed, bliver flere års ihærdig arbejdsomhed pålagt en urimelig afgift. I både Sverige og Norge har man for længst afskaffet generationsskifteskatten. Dette skal vi naturligvis også gøre i Danmark.

Der er rigtig mange gode grunde til at stemme på Det Konservative Folkeparti ved næste Folketingsvalg – ovenstående er én af dem. Så husk at sætte kryds ved Liste C, hvis du ønsker skattesystemet forenklet og hvis du ønsker at beholde flere af dine egne velfortjente penge.