Stauning Lufthavn – Er det en kommunal kerneopgave?

Af Karsten G. Lassen (K), Byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti

Den 16. november 2021 skal borgerne i Ringkøbing-Skjern Kommune vælge 29 byrådskandidater. Valgkampen er i gang. Lige før sommerferien var Venstre med borgermester Hans Østergård i spidsen, fremme med et forslag, om et nyt kulturhus i Ringkøbing – som jeg i øvrigt gerne vil støtte op om. Der vil sikkert, hen mod valget, komme mange gode forslag, til nye projekter og initiativer. Vi skal dog som kommune og byrådspolitikker, altid huske, at hver gang vi sætter et skib i søen, er der anlægsudgifter, men så sandelig også driftsudgifter, der skal findes i det kommunale budget. – se bare Naturkraft.

Enhver virksomhed/organisation må med jævne mellemrum, gennemgå udgifterne, for at se om man får nok retur for pengene. Nogle gange skal der skæres noget overskydende fedt væk.

Jeg vil derfor gerne tilkendegive min holdning til Stauning Lufthavn, som jeg ikke mener er en kommunal opgave. I de gode gamle dage, var der ruteflyvning til København, hvilket var en del af den Vestjyske infrastruktur. Sidste fly mod København lettede tilbage i 1992 – Vi har i snart 30 år haft en lufthavn uden ruteflyvning. I denne periode har kommunen ydet driftstilskud, samt ekstra ordinære tilskud til renovering m.v. som sikkert løber op i + 50 Mill. Kr. for perioden.

Borgmester Hans Østergård har til RS dagblad udtalt, at han ser lyst på fremtiden for lufthavnen. Jeg har dog, lidt svært ved at se turistflyvning m.v. kan få Stauning Lufthavn til at blive en forretning. Vi kan bare se på Midtjyske Lufthavn, de får meget svært ved at drive denne, uden tilskud fra ejer kommunerne. Så også der vil RS kommune komme til at dække et driftsunderskud. Jeg er klar over, at lufthavnen rummer nogle arbejdspladser. Men min pointe er at RS-kommune sælger lufthavnen, til nogle der har forstand på drift af lufthavn. Det skal så være op til de nye ejere at afgøre om det skal være en lufthavn eller en flyveplads, eller måske noget tredje. Bare RS-kommune kommer ud af den årlige driftstilskud.

Nogen kan med rette spørge, hvem vil købe en Lufthavn i disse tider, hvor verdens lufthavne bløder, ren økonomisk. Alternativ kunne vi ændre lufthavnen til et energicenter, eller undersøge om det var muligt. Jeg kunne godt se for mig, at området kunne rumme de meget omtalte forsøgsmøller med tilhørende solceller og PTX- anlæg. Uanset hvor disse energianlæg bliver opstillet, vil det være til gene for kommunens borger. Jeg formoder, der allerede i dag, er naboer der oplever en del støj fra fly ved lufthavnen. Det vil sikkert give færre gener end ved Lem Kær. Jeg er sikker på, at mange investorer er klar med den store pengepung, hvis dette kunne realiseres. Jeg kunne godt se sådan et energicenter, som en stor turistattraktion, kombineret med vindenergiens historie. Det ville også give synergier til flymuset, som måske kunne bevare en flyveplads, hvis det er teknisk muligt.

Men uanset hvad der kan og vil ske med lufthavnen, er min pointe, at borgernes penge ikke skal bruges til en lufthavn uden rutetrafik. Der er også noget der hedder en flyveplads, som ikke kræver de samme økonomiske tilskud.